Je bedrijf is aan het groeien. Yess! Tijd om personeel aan te nemen. Maar wat komt er administratief allemaal kijken bij het aannemen van personeel? De belangrijkste punten zetten we voor jou op een rijtje.
Wat komt er administratief kijken bij personeel aannemen?
Bij het aannemen van personeel wordt er meer verwacht van jouw boekhoudskills. Denk bijvoorbeeld aan:
- personeelsgeschenken en etentjes met het team
- salarissen uitbetalen
- loonadministratie
- bonussen en hoe dit zit met de belasting ervan
- loonheffingen voor de Belastingdienst
Contract opstellen en afspraken maken
De match is er. Je hebt je eerste medewerker gevonden. Nu is het tijd om een contract op te stellen met daarin de afspraken over arbeidsvoorwaarden. Dit zijn afspraken zoals:
- de hoogte van het salaris
- contractduur
- vakantiedagen
- proeftijd
Al deze afspraken moeten binnen de wet en eventuele cao vallen.
Pensioen opbouwen
Voor het opbouwen van pensioen kijk je naar jouw branche. Is er een bedrijfstakpensioenfonds? Dan is het aanbieden van een pensioenregeling verplicht. Anders mag je zelf weten wat je aanbiedt. Wel netjes om te vermelden als je dit niet doet 😉.
Administratie-klusjes bij het aannemen van personeel
We weten het, administratie is niet het meest sexy onderdeel van ondernemen. Toch is het belangrijk om hier goed mee om te gaan. Wanneer jij personeel aanneemt veranderen er een aantal dingen in je administratie. Eerder ging dit vooral over jou, je onderneming en je zakelijke financiën. Daar komt nu bij:
- het contract van je personeelslid
- een kopie van het identiteitsbewijs
- en de loonstaat
Inhouden en afdragen van belasting
Er zijn een aantal kosten die je afdraagt aan de Belastingdienst. Omzetbelasting, inkomstenbelasting en de bijdrage Zorgverzekeringswet. Nu komt de loonbelasting, premie werknemersverzekeringen en volksverzekeringen er ook nog bij kijken. Deze houd je in op het salaris van je personeel en de rest betaal je zelf.
Kopie van identiteitsbewijs bij het aannemen van personeel
De eerste werkdag is daar, maar first things first. Check de identiteit van je nieuwe personeelslid en vraag een kopie op. Deze bewaar je in je administratie. Door de verificatieplicht ben je verplicht om het identiteitsbewijs te controleren op echtheidskenmerken en geldigheid.
Meld je aan als werkgever bij de Belastingdienst
Personeel aannemen betekent dat jij een echte werkgever bent. Om dit officieel te maken meld je je aan bij de Belastingdienst. Je krijgt dan een loonheffingennummer. Hiermee doe je aangifte en houd je loonheffing in op het salaris van je medewerker.
Check ons blog met het stappenplan personeel aannemen voor alle stappen die je moet doorlopen.
Als je al deze stappen nauwkeurig doorloopt, komt het helemaal goed! Denk je nu toch van ‘hmm.. dit wordt mij toch allemaal te ingewikkeld’, dan schieten wij graag te hulp. Stuur ons een berichtje en wij kijken graag met je mee.