Jij hebt de stap gemaakt om zzp’er te worden. In tegenstelling met loondienst, regel je nu je administratie als zzp’er zelf. En ja, we weten dat dit niet iedereen zijn of haar cup of tea is. Daarom nemen wij jou mee door de belangrijkste geldzaken die jij moet regelen als zzp’er.
Stap 1: Het opzetten van een zakelijke administratie als zzp’er
Een goede administratie bijhouden is wettelijk verplicht. Jouw facturen en offertes moeten aan verschillende eisen voldoen. Dit is niet alleen interessant voor de Belastingdienst maar ook voor jezelf. Hoe staat je bedrijf ervoor en hoeveel geld komt er binnen? Al deze administratie kan je zelf bijhouden als je hier genoeg kennis, tijd en zin in hebt. Anders is het uitbesteden van je administratie de oplossing! Heel toevallig kunnen wij jou hierbij helpen 😉.
Stap 2: Hou de deadlines in de gaten
Ieder jaar zijn er verschillende momenten waarop jij je administratie in moet duiken. Denk aan de aangifte inkomstenbelasting en aan de omzetbelastingaangifte.
Het is op deze momenten extra belangrijk dat alles op orde is. Plan iedere week een momentje om alles bij te werken en zet de deadlines voor alle aangiftes in jouw agenda. Dit scheelt je een hoop tijd en stress.
Stap 3: Openen van een zakelijke rekening
Dit is niet verplicht, maar wij raden het wel aan. Het helpt je om jouw zakelijke administratie overzichtelijk te houden en gescheiden te houden van je privérekening. Je inkomsten en uitgaven krijg je op deze manier beter in beeld en het doen van aangifte is een stuk makkelijker.
De Rabobank biedt een speciale zakelijke rekening voor zzp’ers. Het voordeel hiervan is dat je per transactie betaalt.
Stap 4: Welke belastingen gelden voor jou?
In Nederland hebben we veel verschillende soorten belastingen. Deze zijn weer onderverdeeld in directe- en indirecte belastingen. Als zzp’er krijg je te maken met andere regels dan een werknemer. Deze belastingen betaal je achteraf, dus zorg ervoor dat je genoeg geld apart zet om dit te kunnen betalen.
Stap 5: Zorg voor een buffer
Als zzp’er kunnen je inkomsten variabel zijn. De ene maand verdien je dan meer dan de andere. Bedenk daarom goed hoe je jouw geld inzet door vooruit te denken. Heb je een periode met meer kosten, ga je op vakantie 🌴, lig je er tijdelijk uit door een operatie of ziekte of komen er even wat minder inkomsten binnen? Reken dan uit voor jezelf hoe je deze periode gaat overbruggen.
Stap 6: Ziek of arbeidsongeschikt
Het risico dat jij als ondernemer loopt, is dat bij ziekte of arbeidsongeschiktheid een inkomensterugval niet automatisch is geregeld. Verzeker jezelf daarom met een arbeidsongeschiktheidsverzekering.
Stap 7: Verzeker jezelf
Je bedrijf en jezelf verzekeren voorkomt vervelende situaties. Denk hierbij aan:
- een rechtsbijstandverzekering,
- een arbeidsongeschiktheidsverzekering,
- of een beroepsaansprakelijkheidsverzekering.
Stap 8: Pensioen opbouwen
Wanneer jij de 67 aantikt (of misschien wel de 70 die tijd 👵🏻) krijg je een AOW-uitkering. Pensioen? Dat regel je zelf als zzp’er. Er zijn verschillende opties:
- Sparen
- Beleggen
- Lijfrenteverzekering
- Banksparen
- Pensioenfonds
Even overleggen welke optie het beste bij jou past? Plan dan een vrijblijvende kennismaking met ons in. Kost je niks, alleen je eigen kop koffie ☕️.
Check, check, dubbelcheck
Wij snappen dat het nogal veel kan zijn. Daarom lopen wij graag alle stappen met jou door om zo jouw administratie op orde te krijgen. Snel even bellen of vraag een gratis kennismaking aan. Zo gepiept!