Werken vanuit huis als zzp’er: een handige checklist

Ben je zzp’er en overweeg je om vanuit huis aan de slag te gaan? ? Zorg dan dat je goed voorbereid bent. Van de juiste werkomgeving tot slimme administratie, wij hebben een handige checklist voor je.

 

  1. Zorg voor rust & focus 

Drukke kinderen, veel rommel in huis  of klusjes op jouw to do-list? Geen ideale werkplek. Zorg voor een plek waar je ongestoord kunt werken met zo min mogelijk afleiding. Dat komt niet alleen je efficiëntie ten goede, maar ook je omzet.

 

  1. Kantoorspullen: wat is aftrekbaar? 

Denk je aan een nieuwe bureaustoel of tafel? Let op, deze kosten zijn vaak niet aftrekbaar. En pas op met het kwalificeren van je thuiskantoor als bedrijfsruimte. Het heeft namelijk gevolgen voor de hypotheekrenteaftrek.

 

  1. De juiste tools in huis  

Video’s bewerken of zware programma’s draaien? Deze zakelijke kosten zijn vaak juist wel aftrekbaar, want deze vallen Zo krijg je (het zakelijke deel van) de betaalde btw terug en levert het je ook een voordeel op in de inkomstenbelasting.

 

  1. Bijkomende kosten 

Thuiswerken brengt vanzelfsprekend kosten met zich mee. Zo betaal je voor het opladen van je laptop, de verlichting die je aan hebt en zelf het wc-papier dat je gebruikt, .Reken dus op zo’n €100 extra aan vaste lasten per maand. Toch liever hybride werken? We schreven er al eerder een blog over.

 

  1. Webshop? Pas op met afhalen  

Een webshop vanuit huis starten kan een aantrekkelijk idee zijn, maar let op: klanten mogen niet altijd zomaar bestellingen bij jouthuis ophalen. Los van het feit dat dit voor overlast kan zorgen bij je buren, kan de gemeente je activiteiten ook categoriseren als als detailhandel, en dat mag niet zomaar vanuit een woonhuis. . Check de regelgeving dus goed voordat je hiermee start.

 

  1. Verzekeringscheck  

Laptop laten vallen? Je persoonlijke inboedelverzekering dekt dit misschien niet. Check daarom je polis voordat je vanuit huis gaat werken als zzp’er en verdiep je in zakelijke verzekeringen. Zo kom je niet voor verrassingen te staan.

 

  1. Organiseer je administratie  

Voorkom chaos. Bewaar bonnen zorgvuldig of verwerk ze direct online. Inzicht in je inkomsten en uitgaven is ontzettend belangrijk, en mocht de  Belastingdienst ooit aankloppen, dan ben je voorbereid. Wil je je administratie echt op orde krijgen? Ontdek de voordelen van Twynbloxx.

 

Alles afgevinkt? ✅ Je bent klaar  om succesvol vanuit huis te werken!