De bedrijfsnaam vormt de identiteit van je onderneming. Een pakkende bedrijfsnaam maakt het verschil tussen opvallen of verdwijnen in de massa. Maar hoe zorg je voor die perfecte keuze én hoe blijf je binnen de wettelijke kaders? Lees in deze blog de essentie van een goede bedrijfsnaam die aan alle regels voldoet.
Check de regels voor bedrijfsnamen
Handelsnaam is het officiële woord voor bedrijfsnaam. De Handelsnaamwet bepaalt de regels en biedt tegelijkertijd bescherming voor jouw bedrijfsnaam. Als jij een bedrijfsnaam als eerste gebruikt, mag een ander deze niet zomaar gebruiken. Het maakt hiervoor niet uit of je bedrijfsnaam in het Handelsregister staat. Hier moet je allemaal aan denken bij het verzinnen van een goede bedrijfsnaam:
- Voorkom misleiding
Een naam als ‘Jansen & partners’ voor een eenmanszaak kan misleidend zijn. Zorg dat jouw naam een goede weergave is van je bedrijfsstructuur.
- Gebruik van leestekens en cijfers
Cijfers en tekens als ‘@, &, +, en -’ zijn altijd toegestaan. Maar let op met speciale tekens: gebruik ze enkel ter vervanging van een letter of als creatieve touch.
- Wettelijke bescherming
Je mag niet zomaar alle beroepen in je bedrijfsnaam gebruiken. Bepaalde titels en beroepen zijn wettelijk beschermd. Beroepen met een BIG-registratie mag je alleen gebruiken als je de juiste diploma’s hebt, pas dus op met titels als arts, apotheker of verpleegkundige. Ook woorden als bank, architect, accountant, advocaat, notaris, gerechtsdeurwaarder en sommige beroepen in de diergeneeskunde zijn beschermd.
- Wees uniek en vermijd andermans naam
Gebruik geen namen van andere merken of bekende mensen, zelfs niet met toestemming. En pas op met namen die sterk lijken op bekende merknamen of bedrijfsnamen van concurrenten. Dit zorgt voor verwarring en wellicht tot juridische stappen.
- Trends
Meegaan met trends in je bedrijfsnaam? Dat mag! Zoals de beautysector graag ‘beauty by’ of ‘hair by’ gebruikt. Zorg wel voor een unieke twist om onderscheidend te blijven.
Beoordeel of jouw bedrijfsnaam uniek genoeg is
Wil je weten of jouw bedrijfsnaam onderscheidend is en niet botst met andere namen in het speelveld? Check met deze handige tool of de bedrijfsnaam die je hebt verzonnen al in het Handelsregister staat en stel jezelf de volgende vragen:
- Vergelijkingscheck: hoe uniek is je bedrijfsnaam?
De tool let op de onderscheidende delen van de bedrijfsnaam. Als je je bedrijf een heel algemene naam geeft, dan kan iemand anders ermee aan de haal gaan. Voorkom dit door zelf iets unieks aan je bedrijfsnaam toe te voegen. Kortom, laat je creatieve brein zijn werk doen!
- Sectorscan: dezelfde branche of niet?
Bij iedere naam die je intypt zie je in welke sector het bedrijf actief is. Bekijk ook de website en werkzaamheden van dit bedrijf. . Let op: ook als de activiteiten niet direct concurrerend zijn, kan een overeenkomende naam zorgen voor verwarring.
- Regioradar: waar zijn concurrenten actief?
Bij iedere naam laat de tool zien in welke plaats het bedrijf is gevestigd. Niet alleen de plaats is belangrijk, maar ook in welke regio de doelgroep van het bedrijf woont. Zo voorkom je dat dezelfde of een soortgelijke naam kiest als jouw concurrenten. Hou hier dus rekening mee.
Controleer de beschikbaarheid van een domeinnaam
Check voordat je je bedrijfsnaam vastlegt of de domeinnaam nog vrij is. Kijk ook even verder dan de landsgrens: misschien bestaat jouw bedrijfsnaam al in het buitenland. Alles onder controle? Dan kun je jouw bedrijfsnaam vastleggen door je in te schrijven bij de KVK. Succes met je onderneming!
Heb je na het lezen van deze blog nog vragen? Of heb je een gave bedrijfsnaam gevonden, maar weet je niet waar je moet beginnen met je administratie? Neem dan gerust eens contact op. Voor een vast bedrag per maand gaan onze financiële specialisten voor je aan de slag.